Skillnader mellan individer när det gäller att hantera stressorer i arbetsmiljön kan relateras till deras copingförmåga. Copingförmågan kan ses som en personlig resurs (kognitiva och instrumentella strategier), i samspel med sociala och organisatoriska strukturer som exempelvis socialt stöd. Ett bra sätt att analysera och förstå copingförmåga är genom Krav-Kontroll-Stödmodellen.
Krav-Kontroll-Stödmodellen är en modell som utvecklats för att förstå orsakerna till stress. Modellen går i linje med modern stressteori, där stress betraktas som en process styrd av samspelet mellan individen och omgivningen - biologiska, psykiska och sociala händelser. Den beskriver de yttre krav en människa har i förhållande till den kontroll över situationen en upplever och det stöd en får. När en obalans uppstår mellan upplevda krav och upplevd förmåga/resurser att möta dessa är sannolikheten stor att en negativa stressreaktioner utlöses.
Att krav finns är inget konstigt. Krav eller hellre benämnt förväntningar finns på medarbetaren utifrån sin anställning och roll. Enligt Karasek och Theorell kan krav exempelvis vara produktivitetskrav och deadlines. Ju mer medarbetaren själv kan vara med och påverkar de krav som ställs på än desto bättre. Då chansen för att kunna hantera kraven blir större. Självledarskap och empowerment är fördelaktigt att arbeta för inom en organisation. Vissa medarbetare har även en tendens att ha höga krav på sig själva. Vilket också blir viktigt för ledare och HR att kunna hantera och stötta.
Låg kontroll över exempelvis en arbetssituation ökar stressnivåerna. Kortvarig stress är inte farligt och är snarare bra för en tillfällig prestation. Stress som varar under en längre tid kan negativt påverka medarbetarens psykiskt. Genom ökad delaktighet och empowerment får medarbetaren lättare kontroll över sitt arbete. I stora organisationer där varje enskild medarbetare endast är en lite del av en större process är transparens och kommunikation två viktiga delar för att öka medarbetarens förståelsen. Förutom att det ökar känsla av kontroll stärker det även engagemang.
Socialt stöd från kollegor och ledare är otroligt viktigt vid hanteringen av stress. Att konstant undvika att krav och kontroll är i balans är en utmaning. Det blir därmed viktigt att känslan av ständigt stöd upplevs som starkt och närvarande. För att medarbetaren ska känna sig trygg över att våga prata och be om stöd är tillit a och o. En tillitsbaserad kultur som sprider sig ner till ledarskapet och alla relationer är värdefullt. Som ledare är det även viktigt att prioritera dialog och skapa arena för dialog med medarbetarna men även mellan medarbetarna. Bygg en god relation mellan medarbetare och ledare och inom hela teamet.
Med Wellbefy får ni en unik överblick över hur alla medarbetare upplever stress. Våra frågor utgår bland annat ifrån Krav-Kontroll-Stöd-modellen och är framtagna tillsammans med psykologer och beteendevetare från Lunds Universitet. Utöver det mäter vi även viktiga nyckeltal så som medarbetarskap, ledarskap, utveckling etc.
Guide: skapa ett mer främjande och förebyggande företagshälsoarbete
Läs mer om vår medarbetarundersökning
Läs mer om hur vi kan komma in och hjälpa er mer heltäckande med ert företagshälsoarbete