Chefens arbetsmiljö - detta gäller och så håller ni den god

Dela :

En undersökning av Chef.se visade nyligen att sju av tio chefer mår så pass psykiskt dåligt att det påverkar deras arbetsförmåga negativt. Stress och bristande återhämtning är huvudorsakerna. Framförallt kopplat till work-life-balance, kontroll och inflytande. 

Så hur kommer vi till bukt med detta problem? Svaret är enkelt, vi måste utvärdera och förbättra hur vi arbetar systematiskt med chefens psykosociala arbetsmiljö. På så vis upptäcka utmaningar i tid, samt se till att stärka och främja det som fungerar väl. Hitta och erbjuda rätt verktyg för att ge chefer stöd och utveckling. Något som dessutom alla verksamheter har krav på sig att göra.

Arbetsmiljölagens krav när det kommer till chefens arbetsmiljö

Kraven är tydliga. Arbetsmiljölagen kräver att arbetsgivaren ska förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet, ofta i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare. Kraven är detsamma för chef och medarbetare då båda räknas som arbetstagare. Om vi tittar på områdena som kommer upp som utmaningar i chefs undersökning nämnd ovan, så finns särskilda föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4). I dessa föreskrifter ställs tydliga krav på hur man förebygger och hanterar den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Med andra ord: hög arbetsbelastning, stresshantering, work-life-balance etc.

Utvärdering & uppföljning av den psykosociala arbetsmiljön

✅Ta fram en checklista för att följa upp på chefens arbetsmiljö. 

✅Skicka ut frågor kring den psykosociala arbetsmiljön även till ledare som en övergripande chef samt skyddsombud följer upp på. 

✅ Se till att det regelbundet hålls medarbetarsamtal även för chefer. 

FÖLJ UPP OCH SÄTT IN ÅTGÄRD VID INDIKATIONER PÅ OHÄLSA!

Verktyg för att förebygga en god psykosocial arbetsmiljö för chefer

✅ Säkerställ att ledare känner sig trygga i hur de ska hantera svåra situationer som kan uppstå med team och medarbetare, samt att det finns någon att vända sig till vid frågor och för stöd. 

✅ Skapa ett ledarskapsforum där ledare åtminstone en gång per halvår kan få möjlighet att bolla sina utmaningar i ledarskapet med varandra. 

✅ Om resurser finns, ge chefer tillgång till en utomstående neutral part i form av ledarskapscoach/ organisationspsykolog som kan ge stöd och rådgivning till chef både utifrån medarbetarskap, ledarskap och chefsskap. 

✅ Erbjud utbildningar och guider som chefer kan använda sig av vid utmaningar. 

Ladda ned vår checklista 

Ladda ned vår checklista som fokuserar särskilt på chefens arbetsmiljö. Den bygger på Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö. (AFS 2015:4). Checklistan kan användas som ett stöd i det systematiska arbetsmiljöarbetet kring chefers villkor och arbetsmiljö. 

Ladda ned checklista: chefens arbetsmiljö   Fyll i dina uppgifter nedan för att ta del av vår checklista
Författare till blogginlägg:

Sandra Jönsson

Expert inom Health Management & beteendevetenskap
Sandra har en lång erfarenhet av att hjälpa verksamheter att etablera ett mer främjande och smart arbete med medarbetarhälsa. Fokus ligger på att hjälpa hela organisationen att förstå hur prestation och engagemang hänger ihop med frisknärvaro.